Hårband av virkade blommor – steg för steg

hårband-2

hårband-23

Blev så sugen på att virka blommor häromdan. Testade mig fram och gjorde en enkel variant som nästan ser ut som små vitsippor. När jag sydde fast dem på ett virkat band blev som en virkad midsommarkrans light, typ. Eller vårkrans. Här kommer mitt mönstret med bilder.

hårband-3

Så gjorde jag det gröna hårbandet: Jag började med att göra 200 lösmaskor med grönt garn (Tilda från Svarta fåret). Sedan gjorde jag en fast maska i varje lösmaska så att bandet blev lite tjockare.

hårband-4hårband-5hårband-6hårband-7hårband-8hårband-9hårband-10

Så gjorde jag blommorna: Jag började med att lägga upp 3 lösmaskor som jag sammanfogade till en ring med en smygmaska i den första maskan. Sedan började jag med kronbladen. För att göra ett kronblad gjorde jag 6 lösmaskor som jag fäste med en smygmaska i mitten av lösmaskringen. Sedan gjorde jag fyra kronblad till och fäste tråden. Jag gjorde nio blommor.

hårband-11hårband-12hårband-13hårband-14hårband-15hårband-16hårband-18

Så monterade jag ihop blommorna och hårbandet: När alla blommor var virkade sydde jag vast dem på bandet med vanlig nål och vit sytråd. Klart!

hårband-19hårband-22hårband-1

Detta inlägg publicerades i Virkat och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hårband av virkade blommor – steg för steg

  1. This headband is very cute! Thank you for sharing!

  2. Pingback: 40 crochet flowers and what to do with them - Mollie Makes

  3. Pingback: How to Make a Crochet Headband: 55+ Free Patterns | Guide Patterns

Lämna en kommentar