Virkade servettringar med volangkant (av toarullar)

virkade-servettringany-11

Var bara tvungen att göra en till sorts servettringar. Denna gång har jag virkat in en bit av en toarulle. Jag använde ett grönt garn från Svarta fåret, ”Tilda” och virknål 3 mm .

virkade-servettringar-1

Så gjorde jag: Jag skar/klippte toarullen i centimetertjocka skivor, knöt fast garnet runt rullen och började virka. Jag gjorde fasta maskor runt hela rullen. Jag la garnet över virknålen och drog sedan en ögla med garn ner genom rullens mitt och la sedan öglan över virknålen (nu har jag två maskor på nålen). Sedan virade jag garnet ett varv runt nålen (tre maskor på nålen)  och drog den genom de andra två maskorna på nålen (nu har jag en maska kvar på nålen). Sedan fortsatte jag göra fasta maskor hela vägen runt. Se hur jag gjorde volangkanten längre ner.

virkade-servettringar-2virkade-servettringar-3virkade-servettringar-4virkade-servettringar-5virkade-servettringar-6virkade-servettringar-7virkade-servettringar-8

Sedan gjorde jag en volangkant: 1 sm, 1 fm, 1 hs, 1 st, 1 st, 1 hs, 1 fm, 1 sm. Detta gjorde jag hela vägen runt.

virkade-servettringar-8virkade-servettringar-9virkade-servettringar-10virkade-servettringar-11virkade-servettringar-12virkade-servettringar-13

virkade-servettringany-3virkade-servettringany-44virkade-servettringany-22

Detta inlägg publicerades i Virkat och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Virkade servettringar med volangkant (av toarullar)

  1. Therese skriver:

    Lurt! Og veldig fin 🙂

  2. GUAAAAAUUUUUUUU,ESTAS IDEAS SON GENIALES,ECONOMICAS Y ADEMAS ESTAS RECICLANDO EN PARTE,GRACIS

Lämna en kommentar